SV
Insikter /

Tre nyckelfaktorer för ett framgångsrikt HR-arbete

Ladda ner whitepaper
Läs artikel
HR:s funktion har aldrig varit så viktig som nu, men aldrig så utmanande som nu. Med en pandemi som just passerat och en extremt osäker arbetsmarknad är det tydligt att HR-funktionen genomgår en stor förändring. Enligt en undersökning där McKinsey & Company talade med 80 HR-chefer i Europa och USA förutspår mer än 90 % av dem att betydande förändringar i HR-arbetet är att vänta under de kommande två till tre åren.

Samtidigt som HR-funktionen genomgår stora förändringar ser vi också att de kommande åren kommer att innebära ett rekordstort antal nya jobb och en ökad konkurrens på arbetsmarknaden. Om det tidigare har varit svårt att nå ut genom bruset och hitta rätt talang kan vi förvänta oss en ännu större utmaning i framtiden. Med detta som bakgrund har vi på Keeparo listat tre nyckelfaktorer för fortsatt framgång inom HR-segmentet.

  1. Börja med ditt arbetsgivarvarumärke
    Har din organisation inte redan ett internt etablerat arbetsgivarvarumärke och känner sig säker på att dina anställda är de bästa ambassadörerna för ditt varumärke? Då är det dags att börja det arbetet nu! Titta in i organisationen, bland de människor som har valt att arbeta med er och som väljer att stanna kvar. Det är inte en självklarhet. Se till att din personal förstår dina affärsmål och att ni har en stark intern relation med ett ömsesidigt förtroende.
  2. Se över hur ni kommunicerar
    Keeparo har länge pratat om vikten av att använda flera plattformar när vi hjälper våra kunder med kommunikation mot deras målgrupper, oavsett om det handlar om enskilda jobbannonser eller långsiktig arbetsgivarkommunikation. Facebook och Instagram i all ära, men det finns också ett stort värde i att lägga till andra kanaler som komplement. Till exempel digital annonsering i ett relevant sammanhang som ersättning för den traditionella printannonseringen, Snapchat och TikTok för att nå de yngre eller LinkedIn för att nå den mer specifika spetskompetensen. Kort sagt krävs det allt fler aktiviteter och plattformar för att nå ut och skapa framgångsrik kommunikation.
  3. HR är nyckeln till relationerna
    Arbeta långsiktigt och ge HR-teamet en tydlig strategisk roll i organisationens utvecklingsarbete. Oavsett om det handlar om arbetsgivarkommunikation, personalomsorg eller en omorganisation så fyller HR en viktig funktion i relationsskapandet, internt såväl som externt.

Om ni har funderingar kring detta eller andra frågor är ni välkomna att kontakta oss!

Källa: McKinsey & Company, Reimagining HR: Insights from people leaders (omarbetning av HR: insikter från personalledare)..

Ladda ner whitepaper

Språk

Svenska