SV
Insikter /

Kompetensbrist och ekonomisk osäkerhet – Navigera rätt i den paradoxala verkligheten

Ladda ner whitepaper
Läs artikel
Det är en paradoxal verklighet för svenska arbetsgivare år 2023. Två svårhanterade förhållanden som borde vara varandras motsatser – ekonomisk oro och kompetensbrist för flera affärskritiska roller – är nu högst påtagliga samtidigt. Därtill har arbetstagarnas förväntningar förändrats i pandemins kölvatten. För att lyckas balansera rekryteringar, ett starkt engagemang bland de befintliga medarbetarna och budgetnedskärningar, krävs ett strategiskt och fokuserat employer branding-arbete.

Redan på 1990-talet myntades uttrycket ”The war for talent” av den amerikanska konsultfirman McKinsey. Sedan dess har kampen om topptalangerna hårdnat och att arbeta med sitt employer brand är i dag en hygienfaktor.

Men enstaka insatser mot en eller ett par målgrupper var eller vartannat år är inte tillräckligt, framför allt inte i år. Ska employer branding-arbetet ha effekt måste man veta vad arbetstagarna efterfrågar, och man måste veta vad man som arbetsgivare erbjuder sina medarbetare. Detta ska sedan inkluderas i en långsiktig strategi.

Vad efterfrågar arbetstagare hos arbetsgivare under 2023?

Pandemin visade att det går att arbeta effektivt på distans och det har gett oss ett nytt normalläge. Enligt Randstads globala Workmonitor-undersökning (2023) anser 83% att det är viktigt att ha flexibla arbetstider och 71% anser att det är viktigt att få vara flexibel med var man arbetar.

Dagens arbetstagare strävar efter en bättre balans mellan arbete och fritid. Enligt Randstads undersökning svarade 59% av de tillfrågade svenskarna att de skulle tacka nej till ett jobb om de kände att det påverkade deras work-life balance negativt. Lite drygt hälften skulle lämna en arbetsplats om den hindrade dem från att kunna njuta av livet och en tredjedel av svenskarna svarade att de har lämnat en arbetsplats för att arbetsvillkoren inte passade in i deras privatliv.

 

I takt med att arbete och fritid går mer omlott, blir värderingar och tillhörighet allt viktigare. Framför allt bland yngre. I Randstads undersökning svarar 69% i nordvästra Europa att de tar arbetsgivarens värderingar och syfte i beaktning när de letar nytt jobb. Ser man till den yngsta gruppen, de under 25 år, svarar dessutom lite drygt hälften att man inte tackar ja till ett jobb om arbetsgivarens värderingar inte matchar ens egna. Hela 61% i samma kategori svarar att de till och med skulle sluta på ett jobb om de inte kände tillhörighet med sin arbetsplats.

 

En känsla av tillhörighet med sin arbetsplats leder enligt Deloitte (Designing the workforce experience with the human at the center, 2021) till att medarbetarna presterar 56% bättre samtidigt som risken för att personal lämnar halveras. 

Vad erbjuder ni era medarbetare?

Som arbetsgivare är det inte bara viktigt att kunna erbjuda sina medarbetare vad de efterfrågar, utan också att kommunicera det på ett trovärdigt och särskiljande sätt. Att enbart kommunicera att ni har en bra kultur där alla är välkomna och där arbetstiderna är flexibla bygger inte tillräcklig trovärdighet.

 

Ni måste kommunicera vad ert arbetsgivarerbjudande är. Arbetsgivarerbjudandet, eller EVP – Employer Value Proposition – som det också kallas, ger er en sann bild av hur era medarbetare faktiskt ser på er som arbetsgivare. Vad är det som får dem att trivas, vad är deras drivkrafter, vilka är möjligheterna att utvecklas och hur är ledarskapet?

 

Utifrån ert EVP kan ni inte bara skapa employer branding som ni vet att ni bottnar i, ni kan också utveckla och förstärka ert erbjudande – och hela medarbetarupplevelsen – samtidigt som ni särskiljer er gentemot era rekryteringskonkurrenter.

Aktivera EVP-budskapet strategiskt

Sedan gäller det att inte avvakta med aktiveringen. Det perplexa läget kräver proaktiva arbetsgivare som kan kommunicera tydligt och skapa rätt förväntningar, så väl internt som externt.

 

Det är nu som strategin måste optimeras och arbetsgivaerbjudandet aktiveras i rätt kanaler, mot rätt målgrupper för att ge effekt. För att lyckas på både kort och lång sikt måste hela medarbetarresan omfattas av strategin. Från attraktionsfasen när ni vill fånga potentiella kandidaters uppmärksamhet, hela vägen fram till det att en tidigare medarbetare blivit en alumn.

 

Att arbeta med de befintliga medarbetarna är lika viktigt som att arbeta med blivande. Dels vill ni att era medarbetare ska stanna kvar så länge som möjligt, dels vill ni att de också ska bli era ambassadörer externt. Både under och efter sin anställning.

 

Vill ni ha hjälp med er employer branding- och EVP-kommunikation? Hör av er till oss på Keeparo.

Ladda ner whitepaper

Språk

Svenska