Trendspaning inför 2019 – KSMG

Trendspaning inför 2019

Det är en hel del nytt och spännande på gång och det digitala landskapet är ständigt i utveckling. Om du tidigare struntat i chatbots, video och kraften i content marketing så är det hög tid att börja jobba med det. De tekniska lösningarna inom den digitala världen blir allt mer avancerad och det gäller att hålla sig uppdaterad.

Nedan listar vi på KSMG fem av de digitala trender du bör känna till 2019.

  1. Skärmtiden – är du också en av de som mäter din skärmtid dagligen?
    Är du en av dem som mäter din skärmtid? Är du kanske en av de som skrotat din smartphone och kör på Nokia 3310? Då är du inte ett undantag. Allt fler mäter sin skärmtid för att få ner sitt användande av mobiltelefonen. Detta påverkar givetvis oss som annonsörer, personer vill inte spendera för mycket tid på sociala medier. Tiden som konsumenterna spenderar på sociala medier måste kännas värdefull. Vikten i att skapa relevant innehåll för de personerna man vill nå är allt viktigare.
  2. AI – Artificell intelligens.
    Inom de flesta branscher använder man sig idag av chatbotar och artificiell intelligens av något slag. Möjligheten att programmera och inte minst effektivisera sin marknadsföring finns tillgänglig idag, det handlar bara om att man måste kunna använda tekniken som finns där ute på ett effektivt och bra sätt.
  3. Röststyrning – Alexa och Google Home har lanserats i Sverige.
    Alexa och Google Home har slagit stort i USA och har precis lanserats i Sverige. Detta är ny outforskad mark för marknadsförare som går hand i hand med AI. Återstår att se hur dessa plattformar fortsätter att utvecklas!
  4. Bruset – konsten att fånga konsumentens intresse.
    Vi har pratat om det förr och vi tar upp det igen. Bruset blir allt större och man måste skapa trovärdig och relevant kommunikation. Det är viktigt att vi som annonsörer använder oss av den tekniken som Facebook, Instagram, Google och LinkedIn erbjuder. På så vis kan vi säkerställa bästa leverans och ge den absolut bäst ROIn för kunder. Datan vi samlar in via annonseringen är nyckeln till framgång i den digitala världen!
  5. Det ska vara smidigt!
    Det är också viktigare än någonsin att ha snygga och effektiva sajter. Som vi skrivit om tidigare under året så spenderar vi 1,7 sekunder på varje inlägg. När det tar längre än 3 sekunder för en extern sida att laddas bryter 50 % av användarna besöket. Allt går snabbare och vi blir allt mer otåliga när vi rör oss på sociala medier. Vi ser det som en rolig utmaning och ser fram emot att skapa innehåll som gör att personer stannar den där extra sekunden på just era inlägg.

Julia Bejnö
Social Media Manager på KSMG

Dela nyheten

Fler liknande nyheter