Artikel

Visa vilka ni är

Kännedom om er som arbetsgivare spelar roll vid framtida rekryteringar. En vanlig anledning till att talangerna inte söker jobbet som ni lagt ut är för att de inte känner till er som arbetsgivare. De kan inte se framför sig hur det skulle vara att arbeta hos just er. 

Erbjudande och värderingar

Vad kan ni som arbetsgivare erbjuda på er arbetsplats som gör er attraktiva för nya talanger? Vad är era värderingar och hur kan personen ifråga få en inblick i hur det skulle vara att arbeta hos just er både digitalt och på plats.

“#1 – Det främsta hindret i ansökningsprocessen för kandidaterna är att inte veta hur det är att arbeta inom organisationen” Linkedin*

Öka kännedom

“52% av kandidaterna söker information om arbetsgivaren på deras hemsida och sociala medier” LinkedIn*

Ni kommer granskas

Idag är ett jobb inte bara något man går till för att ställa mat på bordet, det är betydligt mer än så och i yngre generationer till och med en del av ens identitet. Så, precis som i andra typer av relationer så kommer ni att granskas av talangen som potentiell arbetsgivare. Det kommer att vägas för och emot. Hur står ni er i konkurrensen? Hur presenterar ni er och vad är det som särskiljer er. Kommer ni att åka till vänster eller höger? 

“De viktigaste kriterierna till att byta arbetsgivare är trevlig arbetsmiljö, intressanta arbetsuppgifter, balans mellan jobb och fritid, anställningstrygghet och en attraktiv lön och förmåner” Randstad*

Matcha

Genom ökad kännedom så skapas ett intresse och nyfikenhet. Det gör det lättare att nå igenom i bruset och få er målgrupp att uppfatta er som attraktiva. Att arbeta med vad ni kan erbjuda på ett aktivt sätt kommer ge ökad kännedom och därmed fler kvalificerade matchningar (sökande). Vill ni gå mer på djupet med ert arbetsgivareerbjudande, så se exempel på vad vi har gjort för Pensionsmyndigheten.

Kännedomsannonsering 

Vi hjälper er med att nå ut till er rätta målgrupp, kontakta oss så berättar vi hur!

Läs även Rekrytera i sommar och visa vilka ni är och Hur man skriver en intresseväckande platsannons

*) Källor till citat:

LinkedIn: https://business.linkedin.com/content/dam/business/talent-solutions/global/en_us/c/pdfs/ultimate-list-of-employer-brand-stats.pdf
https://business.linkedin.com/content/dam/business/talent-solutions/global/en_us/job-switchers/PDF/job-switchers-global-report-english.pdf

Randstad: https://info.randstad.se/randstad-employer-brand-research-2021