Artikel

Taktisk Employer Branding: 5 nycklar till framgång

Låt inte era arbetsgivarerbjudanden (EVP) och Employer
Branding-koncept hamna i byrålådan. Här är fem nycklar till KSMG:s metod för
att arbeta taktiskt med EVP och koncept i sociala och digitala medier – allt
för att er investering inte ska glömmas bort. Taktisk employer branding handlar
om att, på ett smart sätt, aktivera och mäta ert employer brand mot de
målgrupper ni kommunicerar till. Genom att mäta och analysera hålls ert EVP och
koncept både relevant och aktuellt över tid.

Fem praktiska tips.

1. Ta fram en innehållsstrategi

Underlätta ditt
taktiska arbete genom att sätta en innehållsstrategi. Strategin är en bred
formulering kring hur ditt innehåll möter mottagarnas behov och den ligger
sedan till grund. för kommunikationsplanen.

Börja med att besvara
grundläggande men avgörande frågor som hjälper dig bygga innehåll som ger
effekt. Till exempel frågor som:

2. Håll arbetsgivarerbjudandet aktivt

Ett Employer Brand
består av allt från jobbannonser på karriärsidor till instagramkonton och
nuvarande och tidigare anställda. En kandidat idag exponeras dagligen för olika
Employer Brands, både omedvetet och medvetet.

I praktiken handlar det om att jobba inom arbetsgivaerbjudandets (EVP)
kommunikationsramar. På så sätt håller ni ert EVP aktivt och ni kan mäta
vilka delar ni är starka inom. Vilka medarbetarberättelser är det ni lyfter?
Vilka är det som delas extra mycket internt men även externt? Genom att mäta dessa
aktiviteter lär ni känna era målgrupper och vilka budskap som är attraktiva för
dem.

3. Ha ett tydligt syfte och mät rätt nyckeltal

Digital rekrytering
kan delas in i tre faser. Det är viktigt att göra skillnad på taktiska
kampanjer som syftar till att skapa synlighet och kännedom, och kampanjer som
syftar till att rekrytera spetskompetens och få kandidater att söka.

4. Använd relevant budskap och tonalitet

Ju mer du kan anpassa
kommunikationsbudskapet till den du pratar med, dvs. ju mer specifika ni är i
er tonalitet, desto bättre effekt får ni.

Ett smart hjälpmedel
är att ta fram tydliga innehållsteman. För att kunna jobba proaktivt och enkelt
rekommenderar vi att ni använder 5-10 frågor inom varje kommunikationstema för
att få konkret innehåll som kan kopplas till kommunikationsplanen. På så sätt
kommer ni löpande kunna skapa sant och särskiljande material inom ramen för ert
EVP och ert Employer Brand-koncept.

5. Välj rätt kanaler

Att synas på rätt
plats vid rätt tillfälle är viktigare än någonsin. Det finns väldigt många
olika medier och det är dyrt att synas överallt, så välj kanal efter målgrupp. Gör
en gedigen målgruppsanalys för att se vad och hur er målgrupp vill ta del av er
kommunikation.

Så – låt oss aktivera
er organisations EVP genom dessa fem nycklar för taktisk Employer Branding. Genom
att låsa upp alla dörrar rätt, så kommer du till en värld av ökad kännedom,
engagemang och kvalitativa ansökningar!