Artikel

Jobbannonsering på Facebook & Instagram blir icke-diskriminerande

Nu i december genomför Facebook viktiga förändringar på sina plattformar. Deras ambition är att fortsätta stärka sin trovärdighet och omfattas i diskussioner om en inkluderande arbetsmarknad. Bra, tycker vi!

Det här blir speciella annonskategorier

Från och med 7 december kommer annonser för anställning, bostäder
och kreditmöjligheter behöva märkas upp som speciell annonskategori. Det innebär
att styrningsmöjligheterna för dessa annonser begränsas. Det är en följd av ett
dedikerat arbete som Facebook gör för att motverka diskriminering på sina
plattformar. Vi som annonserar kommer inte att behöva skapa en särskild
ansvarsfriskrivning för dessa annonser, så som vi gör för annonser om sociala
frågor och politik, utan enbart bocka i att det är en speciell annonskategori i
Ads Manager. Mer information om förändringen och exempel på vilka typer av
annonser berörs hittar du här.

Så här motverkar Facebook diskriminering

Syftet med förändringen är att motverka diskriminering baserat på demografiska faktorer som till exempel kön, ålder, postnummer och utbildning. Genom att Facebook tar bort möjligheten att skapa målgrupper baserat på de här parametrarna, kan inte personer som faller utanför valen diskrimineras. Förändringen är ett stort steg i rätt riktning mot att skapa en inkluderande arbetsmarknad. Läs gärna mer om icke-diskriminerade rekrytering här.

Hur påverkar det annonseringen?

Idag är 95 procent av internetanvändarna i Sverige aktiva på sociala medier(se Svenskarna och Internet 2021). Rekrytering via sociala medier är en självklarhet för att lediga tjänster ska nå ut till rätt kandidater. Plattformar som LinkedIn har redan motverkat liknande typer av diskriminering innan, utan att det påverkat möjligheten att nå ut med annonser till rätt målgrupp. På KSMG ser vi inte att förändringen behöver påverka er annonsering.

Men det som blir extra viktigt framöver är att arbeta mer med datamålgrupper, multichannel-strategier och gedigna målgruppsanalyser. Detta är något som vi redan nu arbetar med dagligen i vår annonseringsstrategi.
Som den ledande svenska aktören inom rekrytering och employer branding i sociala medier kan KSMG hjälpa din organisation med detta. Vi har sedan starten 2010 årligen nått ut till era målgrupper, som exempelvis alla ingenjörer, IT-kompetenser och sjuksköterskor i Sverige. Vi har mycket data på var målgrupperna
finns och deras beteende.

Med rätt strategisk hjälp, stor kvantitet av användbar data och grundliga målgruppsanalyser kan vi säkerställa att din organisation når era önskade målgrupper – nu på ett ännu mer inkluderande sätt.