SV
Insikter /

Hur ni blir en attraktiv arbetsgivare när kompetensbristen ökar

Ladda ner whitepaper
Läs artikel
Nuvarande kompetensbrist är den högsta på 16 år och tre av fyra arbetsgivare uppger att de har svårt att hitta rätt talang. Oberoende av bransch visar siffror att kompetensbristen har mer än fördubblats under de senaste tio åren, från 34% globalt år 2012 till 75% år 2022.*

Som arbetsgivare går det inte längre att förlita sig på att talanger söker upp organisationer självmant utan i dagsläget krävs det generellt en betydligt större insats innan en potentiell kandidat överväger att byta arbetsgivare. Den osäkra arbetsmarknaden gör att talanger värdesätter tryggheten och därför inte är lika motiverade att se sig om efter nya arbetsmöjligheter. Siffror från LinkedIn talar sitt tydliga språk - antalet lediga jobb är detsamma som för ett år sedan men antalet ansökningar har mer än halverats.

Smartare rekrytering ger lojala medarbetare‍

För att säkra kompetensförsörjningen kan arbetsgivare behöva utvärdera sitt sätt att rekrytera, det är inte sällan som arbetsgivare under rekryteringsprocesser tenderar att ha extrema kravprofiler och stirra sig blinda på kandidaternas tidigare meriter. Genom att som arbetsgivare investera mer i långsiktigt lärande och kompetensutbildning i stället för i kompetenskrav finns det mycket att vinna på arbetsmarknaden, både för arbetsgivare och talanger.

Tips! Bli en mer attraktiv arbetsgivare‍

I takt med att konkurrensen om talanger ökar så blir det även svårare att vara attraktiv som arbetsgivare. Att nå ut genom bruset är en utmaning och det krävs i allt högre grad ett långsiktigt arbete med employer branding för att förebygga kompetensbristen på lång sikt. Dessutom finns det några knep att ta till för att boosta er attraktivitet på kort sikt:

1. Fokusera kommunikationen till att prata om vikten av balans i arbetslivet!

Hur framhäver ni att ni prioriterar era medarbetares hälsa, värdesätter deras välmående och erbjuder förmåner som ger medarbetarna möjlighet att utvecklas? Ett av de viktigaste kriterierna för arbetstagare idag är flexibilitet – prata om det!

2. Säkerställ en god relation till era medarbetare (och alumner)!‍

Lika viktigt som det är att nå ut till potentiella framtida kandidater, är det att också vårda relationen med nuvarande och tidigare kollegor. Dessa personer är er viktigaste marknadsföring för er som organisation. Den interna kommunikationen kan lätt hamna i skymundan, vilket kan riskera sprickor inom organisationen.

3. Kommunicera och rekrytera när färre konkurrenter gör det!

Genom att öka er kommunikation och rekrytering under perioder när konkurrenterna i stället minskar sin frekvens så ökar ni chansen att nå ut, får en större genomslagskraft och mer synlighet för samma investering. Sommaren är exempelvis en period där arbetstagare ges tid för eftertanke, vilket är ett gyllene tillfälle att lyckas attrahera kompetens som tidigare kanske inte varit mottaglig för er kommunikation.

På Keeparo House of Employer Branding arbetar vi med långsiktigt employer branding-arbete i kombination med kortare projekt och marknadsföring av jobbannonser. Vi agerar gärna bollplank kring hur ni kan nå just den kompetens som ni behöver, långsiktigt som kortsiktigt. Vi nås på hello@keeparo.com.

*Statistik från ManpowerGroup Talent Shortage survey från 2022. Läs hela undersökningen här.

Ladda ner whitepaper

Språk

Svenska