SV
Insikter /

Nå resultat med er jobbannons

Ladda ner whitepaper
Läs artikel
Under de senaste åren har digitaliseringen i företagen gått långsamt, men i och med den pågående pandemin har den accelererat. Detta innebär att alla företag nu också vill annonsera på samma arena som du och nå dina potentiella talanger med alla typer av reklam.

Nå din målgrupp

Idag räcker det inte att bara välja ut en målgrupp och sätta en budget för X antal dagars annonsering om man ska nå ut genom bruset. Fler konkurrerar om samma annonsutrymme på sociala och digitala medier, och den person ni vill nå måste exponeras av er annons flera gånger för att ni ska kunna fånga deras uppmärksamhet. Det krävs därför ett grundläggande arbete med finess  för att verkligen uppnå bra resultat.

Budget

Inom handeln måste man nå en person multipla gånger för att denne ska köpa en ny produkt eller tjänst. När det gäller rekrytering- och arbetsgivarannonsering krävs minst samma tillvägagångssätt för att få en person som redan är anställd av ett företag att söka ett nytt jobb. Därför behövs en budget som når målgruppen mer än en gång!

Reglerna för spårning av uppgifter ställer högre krav på leverantören.

Numera måste alla som är ute på nätet godkänna hur deras surfande spåras. Detta gör det lättare för användarna att avvisa spårning, den som tidigare har gjort det lätt att rikta annonseringen väldigt exakt. Det finns dock fortfarande sätt att nå rätt målgrupp, men det kräver mer av dem som hanterar annonseringen och att den data som fortfarande finns tillgänglig analyseras bättre. På så sätt kan man justera parametrar längs vägen och nå rätt kandidater till lägsta möjliga kostnad.

Bredda tratten för vilka ni söker

Eftersom alla annonserar på samma ytor och om samma personer så kan det vara en idé att fundera på var era kandidater finns. År 2020 kämpade många företag med uppsägningar och permitteringar, vilket innebär att många nu ser över sin kompetens. Vem exakt behöver ni som företag och hur når ni dem? Genom rekrytering eller genom att utveckla befintlig personal? Ibland behöver man inte korsa floden för att hämta vatten. Eftersom många numera arbetar på distans suddas dessutom både lokala och nationella gränser alltmer ut och en majoritet av våra kunder upplever att det idag är lättare att rekrytera ny kompetens från andra delar av Sverige än t.ex. från storstadsregionerna. Våga därför bredda tratten när det gäller var dina kandidater kan finnas och fokusera på att hitta just den som passar in i den aktuella tjänsten.

Ladda ner whitepaper

Språk

Svenska