SV
Insikter /

Employer branding: Koncept och innehåll som skapar relationer

Ladda ner whitepaper
Läs artikel
Kommunikation om arbetsgivarvarumärken är relationer - och nyckeln är koncept och innehåll. Men vad är koncept och vad är innehåll, och hur använder vi dem för att hålla relationerna med anställda och kandidater vid liv?

Det finns en spännande balans i ordet employer branding. Det är HR och kommunikation. Det är människor och marknad. Det är trygghet och förtroende. Det är förmågan att ständigt förnya sig - för att nå och engagera medarbetare och kandidater. För att lyckas med balansakten behöver ett employer brand ett koncept som skapar den röda tråden. Och content som målgrupperna verkligen vill se, läsa och uppleva.

Employer branding handlar om att bygga relationer

I dag, i en digital tidsålder med sociala medier och content marketing, har all branding gjort en förflyttning. Från att ha varit företagets identitet som vi kan ha en relation till har varumärken alltmer gått mot att bli själva relationen. Därför ligger fokus i dag på att hålla samtalet vid liv och bygga långsiktiga, trovärdiga relationer – för att alltid finnas högt upp i målgruppens medvetande. Det är här som employer branding-konceptet spelar en viktig roll.

Hur definierar vi ett koncept?

När vi på KSMG arbetar med employer branding tänker vi i tre dimensioner: Konceptidé, employer branding-plattform och aktivering. Först formulerar vi huvudidén i ditt employer brand, den idé som du vill väcka känslor, engagemang och bygga relationer kring. Idén ska rymma ert arbetsgivarerbjudande (EVP) och ha en tydlig identitet. Därefter konkretiserar vi grundidén i en plattform för arbetsgivarvarumärket, men konceptets viktigaste uppgift är att skapa den röda tråden i din kommunikation om arbetsgivarvarumärket. Därför är den tredje delen att aktivera och verkligen använda konceptet.

‍Sammanfattningsvis är konceptet en handbok och en verktygslåda som får arbetsgivarvarumärket att flyga. Det ska fungera i alla kanaler och för olika målgrupper, det ska vara en stark kärna men samtidigt vara flexibelt och kunna inspirera till nya berättelser.

Se till att skapa innehåll som din målgrupp vill uppleva.

Det är här som content kommer in - det som ger liv åt konceptet. Content är vårt starkaste verktyg i konkurrensen för att nå målgruppen. Det är när vi delar content som vi visar vilka vi är och gör oss relevanta - både för externa och interna målgrupper. Med dagens sociala plattformar har efterfrågan på content ökat ytterligare. Om innehållet inte engagerar scrollar vi vidare. Men när innehållet är spot on för vad målgruppen vill prata om kan förändringar som tidigare var omöjliga plötsligt bli möjliga.

Bra content börjar ofta med en känsla snarare än med logiska argument. När vi producerar content för våra kunder uppmuntrar vi till mer hjärta och känslor och mindre redovisning. Ett sätt att skapa content är att använda storytelling. Det är konsten att fängsla människor, så att de lyssnar på dina budskap och vill höra mer. Det fina med metoden är att den fyller många funktioner: Den skapar rum där vi kan samlas och dela våra berättelser.

Låt bilderna tala

Storytelling är inte bara den verbala berättelsen. Vi lever i en tid med stort fokus på det visuella och på bilden. Bilder och filmer skapar omedelbara känslor och på KSMG ser vi att rörliga inlägg väcker stort engagemang, oavsett om innehållet är stort eller litet, globalt eller lokalt. Men de generationer som vuxit upp med Instagram och Youtube sållar snabbt bort det som känns fult eller falskt. Det är en bra påminnelse i employer branding-arbetet. Många organisationer är villiga att lägga mycket tid och resurser på att ta fram genomtänkta budskap och koncept, men sedan saknar de bra bildmaterial att arbeta med.

Vår uppmaning är att vara kreativ och våga prova! Hitta ert sätt att arbeta med employer branding och skapa ett arbetsgivarvarumärke som förmedlar identitet och står för era värderingar.

Ladda ner whitepaper

Språk

Svenska