Artikel

De digitala fotspåren blir nu färre

Nu kommer uppdateringen som påverkar annonseringen på Facebook/Instagram. Spårning av cookies begränsas. Konsekvensen när de som spåras blir färre och målgruppens storlek påverkas. Det kommer att påverka den digitala marknadsföringen då de som tackat jag till att bli spårade blir färre.

Vad sker om spåren blir färre?
Detta innebär att det urval vi gör för att annonsera till en målgrupp blir mindre och det kan ta mer tid för att uppnå samma kvalitet som tidigare. Och detta gäller för alla som annonserar på Facebook/Instagram.

Internetstiftelsen skriver om tredjepartscookies:
”Digital annonsering kommer inte att dö, det kommer bara inte att vara lika precist”
DILEM GÜLER, BONNIER NEWS

Som vi tidigare skrivit om så finns det sätt att göra det bästa av minskat inflöde av data för att upprätthålla relevant annonsering. Vi har hittills förberett majoriteten av våra kunder och egna produkter med att vara redo.

“Vi kommer noga följa utvecklingen och återkomma med uppdaterade benchmarks för HR- och talangmarknaden gällande kommunikation på Facebook/Instagram, Robin Ström, Digital Specialist, KSMG.”

Lösningar på det som iOS 14 uppdateringen har orsakat

Nu börjar effekterna av iOS 14 uppdatering i Facebook AdsManager och genom
några enkla steg kan ni se över hur ni ska göra för att ha rätt inställningar
och innehåll.

Behöver du hjälp eller vill bolla mer kring effekterna av iOS 14? Kontakta oss!