Bakgrund

Zenuity står alltid inför en stor utmaning när det gäller att locka och rekrytera toppkandidater inom IT i Sverige, Tyskland och USA. Utan att locka rätt talanger kommer företaget att ha stora utmaningar när det gäller att leverera den förväntade tillväxten och resultaten som kommer att påverka hela verksamheten på lång sikt. Utmaningen för varje arbetsgivare idag är att vara förstaval hos talangerna inom IT. Frågan då var vad som krävs för att Zenuity ska vara relevant och ett lockande alternativ för den mest attraktiva målgruppen bland rekryterare, dvs IT?

486t

Antal personer som kampanjerna nådde ut till i både Sverige och Tyskland.

7,826

Totalt antal personer som varit inne på kampanjsidan.

112

Totalt antal ansökningsklick.

Bli en Zenuitan

Med fokus på kärnan, de anställda i organisationen, skapade vi konceptet ”Bli en Zenuitan”. Vi porträtterade Amanda, som hade rekryterats i den tidigare kampanjen under våren och representerade målgruppen väl. Ambitionen var att skapa en kampanj som visade transparens och en äkta känsla, samtidigt som vi ville behålla konsistensen och utseendet från tidigare kampanjer. Eftersom IT-industrin är mansdominerad rekommenderade vi Zenuity att visa kvinnor i deras employer branding kommunikation, för att öka antalet kvinnliga sökande. Data från tidigare kampanjer har visat att en sådan strategi har en stor inverkan på den kvinnliga publiken.

Tekniken bakom autonomous driving lyftes fram

Kampanjen aktiverades i Tyskland och Sverige och rullade i fyra månader. Genom rörligt material, lyfte vi tekniken bakom autonomous driving och hur man som utvecklare får vara med och utveckla framtiden, så ville vi öka intresset och engagemanget för Zenuity hos målgruppen. Annonserna var uppseendeväckande och skapade högt engagemang. Målgruppen tittade på hela annonsen, minst en gång.

”Samarbetet med KSMG är otroligt smidigt, professionellt och givande! Teamets expertis guidade oss genom hela projektet och kampanjens utfall var över förväntan.”

Louise Bichler, Recruitment Specialist, Zenuity

Vårt bidrag