Bakgrund

Att ta examen och klivet ut i arbetslivet är stort. För många nyexaminerade sjuksköterskor kan det kännas som en tuff start, något som Akademiska sjukhuset ville ta hål på. I samband med examen under våren och hösten lanserades kampanjen “Väx in i rollen” på sociala medier. Akademiska sjukhuset ville visa att klivet från examen till arbetslivet kan vara lite lättare och behagligare än vad många fått intrycket av att det är. Det ska kännas tryggt att växa in i rollen och bli den sjuksköterska man önskar!

258t

Antal personer som kampanjerna nådde ut till

12t

Antal personer som besökte kampanjsidan

4,75%

Click Through Rate

“Väx in i rollen”

Genom rörligt material och en stillbild på Facebook, Instagram och Snapchat aktiverades kampanjen “Väx in i rollen” på sociala medier. Klickade man sig vidare hamnade man på kampanjsidan här. Plattformarna valdes ut baserat på var den efterfrågade målgruppen befinner sig på sociala medier. Kampanjen “Väx in i rollen” var aktiv och syntes i Sverige och Finland under totalt två månader, en omgång under maj och en i november.

“KSMG är en proffsig samarbetspartner som med hög servicenivå, stor lyhördhet inför våra behov och hög träffsäkerhet hjälper oss att nå ut med vårt budskap i sociala medier. Som exempel kan jag nämna vår senaste kampanj, som vänder sig till sjuksköterskestudenter i slutet av sin utbildning, som har fått en fantastisk spridning och som väckt stort intresse bland personer i vår målgrupp. Tack för ett kanonsamarbete!”

Johanna Henriksson, HR-utvecklare, Akademiska sjukhuset

Vårt bidrag