Hur skapar du ett flöde på Facebook som ger resultat? – KSMG

Hur skapar du ett flöde på Facebook som ger resultat?

Antalet annonsörer på Facebook växer kontinuerligt och konkurrensen är hård. Samtidigt är det Facebook och dess användare som står för den största och bredaste målgruppen bland de sociala kommunikationsplattformarna. Nedan följer topp 10 saker att tänka på för att skapa ett effektivt och attraktivt flöde på Facebook.

 

  1. Prata till den du vill beröra. Tänk dig idealprofilen du önskar ska läsa ditt inlägg, vad attraherar den här personen? Hur ska du skriva för att fånga intresset hos just den här profilen? För att beröra och få resultat är det ett måste att målgruppsanpassa copyn.
  2. Våga vara transparent. Va öppna och visa på både styrkor och svagheter. Har ni utmaningar internt och känner att ni är ostrukturerade, våga berätta det. Söker ni en person som är bra på att strukturera och organisera kommer den personen triggas av att det finns saker att förbättra och förändra hos er. Användarna efterfrågar transparens och ärlighet från företagen i sociala medier.
  3. Ta vara på varje tillfälle. Allt behöver inte vara finslipat och InDesign-at, ni har en massa aktiviteter, fikastunder, workshops etc. som användare gärna tar del av för att se hur det är hos er. Våga testa live-streaming och ta bort den slipade fasaden. Spontanitet är oftast det mest roliga och uppskattade.
  4. Variera ert budskap. En mix av innehåll och en bredd som passar era olika målgrupper är att föredra. Det är inte intressant att se ett flöde fullt med jobbannonser men heller inte ett flöde utan jobbannonser om man är en potentiell kandidat. En variation är alltid att föredra, tänk på vad du lade upp sist och att variera er med olika typ av innehåll.
  5. Var aktiva. Ännu lever det kvar tankar som veckans inlägg på måndag morgon för att hålla flödet levande. Det lever kvar en myt om att man inte ska tråka ut sina följere. Det är ingen risk! Som företag bör ni lägga upp flera inlägg i veckan och vara mer aktiva snarare än mindre. I dagsläget når man 3-5% av sin följare utan att annonsera så risken för spam-känslan är minimal.
  6. Annonsera! Kopplad till punkt 5 är faktumet att man behöver annonsera för att synas i social medier idag vilket är en skillnad från för några år sedan. Den organiska räckvidden för företag har strypts av nya algoritmer det senaste året och ska ni nå ut idag behöver ni lägga pengar på marknadsföring. Facebook är en fantastisk kommunikationsplattform men den är inte gratis.
  7. Planera! Det krävs en strategi och en plan för att maximera kommunikationen i sociala medier, inget händer av en slump. Sätt en plan för era aktiviteter på de sociala medierna och matcha det med er stora aktivitetsplan. Ska ni ut på mässor och skolor ska ni också planera att berätta om det i era sociala kanaler.
  8. Stick ut. Den största utmaningen enligt HR-chefer när det gäller att attrahera kandidater är att vara annorlunda. Våga sticka ut och berätta, visa upp sidor hos er som konkurrenterna inte pratar om. Våga göra annorlunda.
  9. Tänk igenom formatet. En variation i flödet är alltid att rekommendera, inte bara i copyn utan också i formatet. Rörligt är utmärkt för att driva intresse och kännedom men när ni önskar en ”call to action” rekommenderas stillbild. Glöm inte att välja syftet och därefter väljer ni format.
  10. Funktionerna finns där av en anledning. Använd er av de tekniska funktionerna i verktyget. De grafiska möjligheterna med bildspel för variation eller varför inte schemaläggning av inlägg den veckan ni är borta eller under julledighet.

Lisa Hasselström
Head of Communications på KSMG

Dela nyheten

Fler liknande nyheter