Zenuity – KSMG

”Samarbetet med KSMG är otroligt smidigt, professionellt och givande! Teamets expertis guidade oss genom hela projektet och kampanjens utfall var över förväntan.”

Louise Bichler, Recruitment Specialist, Zenuity

Hur såg behovet ut?

Zenuity står alltid inför en stor utmaning i att locka och rekrytera toppkandidater inom IT. Då organisationen är global så märker de av det både i Sverige, Tyskland och USA. Många i branschen försöker fånga kandidaternas uppmärksamhet för att bli ett förstaval hos talangerna inom IT.

Här kom vi på KSMG in för att hjälpa de ta fram innehåll för kampanjer i sociala medier på den svenska och tyska marknaden.

Vilken lösning togs fram?

Kampanjerna aktiverades i Tyskland och Sverige och rullade i två månader: maj till slutet av juni.

Genom rörligt material, där vi lyfte tekniken bakom autonomous driving och hur man som utvecklare får vara med och utveckla framtiden så ville vi öka intresset och engagemanget för Zenuity hos målgruppen. Med taglinen "Be a part of the future - Choose Zenuity", så ökade engagemanget och 100 % av de som exponerades för video-annonsen såg videon minst en gång.

Fortsatt lyfte vi medarbetare i organisationen med devisen "Become a Zenuitan". Talangerna som i det sista steget exponerades för jobbannonserna var personer som sett videon, medarbetarporträtten och rört sig inne på kampanjsidan. Vilket i sin tur leder till en högre CTR och desto högre application rate.

Vad blev resultatet?

- Antal personer som kampanjerna nådde ut till i både Sverige och Tyskland: 293 825 personer.
- Totalt antal personer som varit inne på kampanjsidan: 3 851 personer
- Totalt antal personer som läst jobbannonserna: 4 339 personer
- Totalt antal ansökningsklick: 79 stycken
- Vilket resulterade i: 3 stycken lyckosamma rekryteringar i Sverige
- Vilket resulterade i: 2 stycken lyckosamma rekryteringar i Tyskland
- Click Through Rate: 3,4 %