Stena Recycling – KSMG

Hur såg behovet ut?

I samband med att Stena Recycling öppnade Nordens mest moderna återvinningsanläggning i Halmstad behövde de hjälp med att under kort tid rekrytera 50 nya produktionsarbetare till anläggningen. Önskan var att hitta talanger med en teknisk förståelse som gärna hade arbetat några år inom återvinning, industri, lager, underhåll, jordbruk eller liknande. Än viktigare var det att vara en ansvarsfull problemlösare i kombination med en positiv lagspelare.

Vilken lösning togs fram?

Genom brand awareness-kampanjer och relevant rörligt material med temat "Det börjar i Halmstad" så ville vi lyfta att få jobba lokalt i en global framtidsbransch – i en toppmodern anläggning. Kampanjerna rullade på Facebook och Instagram och de som hade sett kampanjerna blev i ett andra skede skickade till en kampanjsida.

Efter att ha skapat en kännedom och ett intresse för Stena Recycling exponerades målgruppen för jobbannonserna i ett sista steg. Kampanjerna sträckte sig över en 3 månaders period där A/B-testing och retargeting var en stor del av arbetet.

Vad blev resultatet?

- Antal personer som kampanjerna nådde ut till: 350 000 kandidater.
- Totalt antal personer som varit inne på kampanjsidan: 9 652 personer.
- Totalt antal personer som läst jobbannonserna: Drygt 7 000 kandidater.
- Click Through Rate: 2,7 %

Den här gången överöstes Stena Recycling med fler än 500 ansökningar varav 80 % var kvalitativa för tjänsterna. Genomsnittlig application rate uppgick till 7 %.