Assemblin – KSMG

”Samarbetet med KSMG är enkelt, smidigt och proffsigt. Utifrån vårt material och våra önskemål om syfte och målgrupp skapade de en effektiv kampanj som gav resultat, med en tydlig och omfattande återkoppling efteråt.”

Hanna Axelsson Katzeff, Kommunikatör, Assemblin

 

Så hjälpte vi Assemblin Norden att stärka sitt Employer Brand

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Assemblin utformar, installerar och underhåller tekniska system för luft, energi och vatten. System du ofta inte ser, men som får byggnader att fungera och människor att trivas... Utifrån denna grundbult i organisationen så tog man fram konceptet "Det är insidan som räknas".

Aktivering och mätning av Employer Brand

Konceptet "Det är insidan som räknas" kan ni ta del av här:
https://www.assemblin.com/sv/om-oss/det-ar-insidan-som-raknas/

Utifrån konceptet med tuppen och hunden anpassade vi på KSMG innehållet till sociala medier och lanserade kampanjen i Sverige, Norge och Finland på Facebook, Instagram och LinkedIn.

Vi jobbade både konverteringsdrivet och med varumärkeskännedom när det kom till de olika kampanjformerna.

Med glimten i ögat och med ett nytänkade sätt i hur man kan jobba med sitt employer brand kunde Assemblin se en stor ökning in på kampanjsidan samt en 9,1 % ökning i varumärkeskännedom hos målgruppen i hela Norden.

Varför är det då så effektivt och tillförlitligt att mäta varumärkesigenkänning på sociala medier (som traditionellt sätt är väldigt svårt att mäta)? Med hjälp av Facebook/Instagrams teknik och algoritmer mäts intresset hos målgruppen för bolaget före och efter kampanjen, då får man fram ett procentuellt värde, ett s.k. Employer Brand lift. Det värdet är baserat på hur många som kom ihåg Assemblins varumärke tre dagar efter att de hade sett annonsen.

Vad blev resultatet?

- Antal personer som kampanjerna nådde ut till: 402 994 personer
- Totalt antal personer som varit inne på kampanjsidan: 4 632 personer
- Videovisningar: 109 912 stycken
- Ökad ad-recall/varumärkesigenkänning i alla de nordiska länderna: 9,1 %